| Piłka ręczna / Pozostałe rozgrywki
Śmiało nazwać je można najgorszymi rozgrywkami świata piłki ręcznej. O czym mowa? O Pucharze Polski. Lata zaniedbań ze strony Związku Piłki Ręcznej w Polsce sprawiły, że rywalizacja o krajowe trofeum straciła jakąkolwiek renomę. Federacja w końcu dostrzegła jednak problem i zapowiedziała wielkie zmiany. W sobotę, w dniu finału tegorocznej edycji, poznamy nową formułę rozgrywek.
W kuluarach mówiono o tym od kilku miesięcy, ale dopiero rozesłane do mediów na początku tygodnia zaproszenia na sobotnią konferencję przyniosły oficjalne potwierdzenie. ZPRP w końcu postanowiło wziąć się za najważniejsze rozgrywki odbywające się pod jego egidą. A pracy jest sporo, chociaż nawet najmniejsza zmiana będzie już znaczącą poprawą.
Jeszcze kilka lat temu finałowe mecze Pucharu Polski piłkarzy ręcznych traktowano jako święto krajowego szczypiorniaka. Rywalizacja odbywała się w formule turnieju Final Four, w którym udział brały cztery drużyny. W soboty rozgrywano półfinały, mecze o brąz i wielki finał – w niedzielę. Wzorowano się tu na identycznym schemacie z Niemiec, gdzie takie turnieje zyskały renomę i cieszyły się ogromną popularnością. To trwa zresztą nadal, bo choćby w tym roku finałowe mecze śledziło z trybun Lanxess Areny w Kolonii 20 tysięcy widzów.
Po paru latach w Polsce zrezygnowano jednak z takiej formuły i powrócono do standardowej pucharowej rywalizacji. A gdy z czasem zaczęto mieszać w regulaminie, renoma rozgrywek zaczęła upadać.
Zmiany w regulaminie były niekiedy wręcz absurdalne i co najgorsze, dla zdecydowanej większości klubów wypaczały uczciwą rywalizację, bo promowały dwie najsilniejsze ekipy w kraju – Barlinek Industrię Kielce i Orlen Wisłę Płock. Hegemoni polskiego szczypiorniaka mogli liczyć na udogodnienia – a to jednego roku byli rozstawieni w losowaniach, tak by trafić na siebie dopiero w finale, a to znów – i tak jest obecnie – rywalizację rozpoczynali dopiero od półfinału (!). To prowadziło do kuriozalnych sytuacji, bo gdy w marcu 2021 roku na sześć meczów pucharu zawieszony został trener kielczan Tałant Dujszebajew, okazało się, że najwcześniej wróci na ławkę w... 2024 roku. Przede wszystkim jednak taka formuła budziła niesmak wśród pozostałych drużyn biorących udział w rozgrywkach.
Tych nie było zresztą wcale tak dużo, bo obowiązek startu nałożony był wyłącznie na kluby PGNiG Superligi oraz zwycięzców eliminacji wojewódzkich, w których brały udział chętne drużyny z pozostałych szczebli rozgrywek. Taka formuła sprawiła, że poza Kielcami i Płockiem zapanowało przekonanie, że do zmagań nie warto w ogóle przystępować. – No bo po co, skoro i tak wiadomo, kto zagra w finale, a nagród nie mamy z tego żadnych? – usłyszeliśmy od trenera jednego z zespołów Superligi.
Dla nich start w Pucharze Polski stał się przykrym obowiązkiem, dlatego też część traktowała rozgrywki jako poligon doświadczalny, do gry wysyłając rezerwowych lub ustalając terminy spotkań na czas zgrupowań drużyn narodowych. Dla przykładu, w styczniu tego roku Piotrkowianin zdecydował się na grę w 1/16 finału z Chrobrym Głogów, mimo że na trwających mistrzostwach świata w Polsce przebywali jego trener Bartosz Jurecki i najlepszy zawodnik – później wybrany najlepszym środkowym Superligi – Piotr Jędraszczyk. W efekcie przegrali w Głogowie 21:33.
W sobotę obecna formuła rozgrywek przejdzie do historii – i nikt w środowisku krajowego szczypiorniaka nie będzie jej wspominał z rozrzewnieniem. O godz. 18:30 w sali konferencyjnej Areny Kalisz rozpocznie się konferencja, na której prezes Henryk Szczepański przedstawi nową wizję pucharowych zmagań kobiet i mężczyzn. Półtorej godziny później Barlinek Industria i Orlen Wisła wybiegną na boisko. Transmisja meczu w TVP Sport, na TVPSPORT.PL, w aplikacji, Smart TV i HBB TV.
Kliknij "Akceptuję i przechodzę do serwisu", aby wyrazić zgody na korzystanie z technologii automatycznego śledzenia i zbierania danych, dostęp do informacji na Twoim urządzeniu końcowym i ich przechowywanie oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez nas, czyli Telewizję Polską S.A. w likwidacji (zwaną dalej również „TVP”), Zaufanych Partnerów z IAB* (1012 firm) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP (88 firm), w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej, a także zgody na udostępnianie przez nas identyfikatora PPID do Google.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie naszych poszczególnych serwisów zwanych dalej „Portalem”, w tym informacje zapisywane za pomocą technologii takich jak: pliki cookie, sygnalizatory WWW lub innych podobnych technologii umożliwiających świadczenie dopasowanych i bezpiecznych usług, personalizację treści oraz reklam, udostępnianie funkcji mediów społecznościowych oraz analizowanie ruchu w Internecie.
Twoje dane osobowe zbierane podczas odwiedzania przez Ciebie poszczególnych serwisów na Portalu, takie jak adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń końcowych i identyfikatory plików cookie, informacje o Twoich wyszukiwaniach w serwisach Portalu czy historia odwiedzin będą przetwarzane przez TVP, Zaufanych Partnerów z IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP dla realizacji następujących celów i funkcji: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostęp do nich, wyboru podstawowych reklam, wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych reklam, tworzenia profilu spersonalizowanych treści, wyboru spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, stosowania badań rynkowych w celu generowania opinii odbiorców, opracowywania i ulepszania produktów, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, technicznego dostarczania reklam lub treści, dopasowywania i połączenia źródeł danych offline, łączenia różnych urządzeń, użycia dokładnych danych geolokalizacyjnych, odbierania i wykorzystywania automatycznie wysłanej charakterystyki urządzenia do identyfikacji.
Powyższe cele i funkcje przetwarzania szczegółowo opisujemy w Ustawieniach Zaawansowanych.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać w Ustawieniach Zaawansowanych lub klikając w „Moje zgody”.
Ponadto masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, przenoszenia, wniesienia sprzeciwu lub ograniczenia przetwarzania danych oraz wniesienia skargi do UODO.
Dane osobowe użytkownika przetwarzane przez TVP lub Zaufanych Partnerów z IAB* oraz pozostałych Zaufanych Partnerów TVP mogą być przetwarzane zarówno na podstawie zgody użytkownika jak również w oparciu o uzasadniony interes, czyli bez konieczności uzyskania zgody. TVP przetwarza dane użytkowników na podstawie prawnie uzasadnionego interesu wyłącznie w sytuacjach, kiedy jest to konieczne dla prawidłowego świadczenia usługi Portalu, tj. utrzymania i wsparcia technicznego Portalu, zapewnienia bezpieczeństwa, zapobiegania oszustwom i usuwania błędów, dokonywania pomiarów statystycznych niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania Portalu. Na Portalu wykorzystywane są również usługi Google (np. Google Analytics, Google Ad Manager) w celach analitycznych, statystycznych, reklamowych i marketingowych. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych oraz realizacji Twoich praw związanych z przetwarzaniem danych znajdują się w Polityce Prywatności.